Nyheder

Sådan får du styr på din nattesøvn

Rigtigt mange danskere har svært ved at sove, og det kan være en tikkende bombe under vores sundhed. For flere undersøgelser har slået fast, at næsten halvdelen af danskerne i den arbejdsdygtige alder har svært ved at sove. Og vores søvn er det vigtigste for at vi kan føle os friske i løbet af dagen og dermed få energien til at præstere vores bedste. Dårlig søvn kan både bidrage til stress, overvægt, hjertekarsygdomme og en lang række andre lidelser. Men bare rolig, der er håb. I denne artikel får du vores bedste råd til, hvordan du kan få styr på din nattesøvn.

1: Få styr på din døgnrytme

Der kan dog være mange grunde til at vi ikke kan sove. En af de hyppigste årsager, er en dårlig døgnrytme. Det er afgørende, at ens sengetider er relativt konstante. På den måde ved kroppen, hvornår den skal geare ned og falde til ro. Hvis man går i seng på meget forskellige tidspunkter, både i hverdagen og i weekenden, kan det indre ur ikke følge med. Derudover restituerer kroppen primært imellem kl. 22 og kl. 02, hvilket betyder, at du ikke bliver frisk, hvis du går i seng efter disse tidspunkter.

2: Kom din snorken til livs  

En anden årsag til at mange ikke kan sove, at de enten selv snorker eller har en partner, der snorker. Dette kan være en stor gene og det kan være en svær diskussion at tage med sin partner. Men det er nødvendigt at få budskabet ud, da en dårlig nattesøvn kan have store, negative konsekvenser. I mange tilfælde kan det være nødvendigt at sove med en bøjle og i andre tilfælde kan en operation for søvnapnø komme på tale.

3: Dyrk mere motion i løbet af dagen

En tredje måde man kan komme sin snorken til livs på, er ved at dyrke mere motion i løbet af dagen. For lidt fysisk aktivitet, gør, at man naturligt ikke får brugt nok energi i løbet af dagen. Kroppen bliver simpelthen ikke træt, hvorfor man ikke kan falde i søvn. Som udgangspunkt anbefales det, at man dyrker 30 minutters motion om dagen for at holde de værste kilo af kroppen. Hvis du ikke har dyrket motion længe, anbefales det, at du begynder med let motion enten i form af rask gang, cykling eller svømning.

4: Overvej at investere i en ny seng

En fjerde mulighed du kan overveje, er at investere i en ny seng. Din seng har en stor indvirkning på din søvn og dermed på din krops evne til at restituere. Hvis din madras ikke passer til din kropsform eller din vægt, kan det have en negativ indvirkning på din søvn. Det kan derfor godt betale sig at skifte den gamle seng ud – eller i det mindste den gamle madras. Det er dog individuelt, hvad der passer bedst til den enkelte, hvorfor vi altid vil anbefale dig at tale med en fagperson inden du køber en ny seng.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *