Nyheder

Sørg for at tage godt vare på din krop efter træning

Når man træner, udsætter man sin krop for et meget stort pres. Man lægger den under ekstrem belastning for at forøge ens muskelmasse, kondition eller generelle helbred. Efter sådan en omgang er det vigtigt, at du tager dig godt af din krop og sørger for, at den kan komme godt i gang med dens helingsproces.

Læs mere her for at se, hvordan du kan tage godt vare på din krop umiddelbar efter endt træning.

Spis sund mad

Der er ikke nogen mening i at stå og svede nede i et fitnesscenter eller at tvinge sig selv ud på en lang løbetur, hvis man alligevel går hjem og ødelægger ens hårde arbejde med usund mad. Sørg i stedet for, at du får et sundt og robust måltid, efter du er kommet hjem fra træning.

Ofte er vi mere sultne, lige efter vi har motioneret. Sørg derfor at spise noget som har masser af protein i sig, som mætter rigtig godt. Disse proteiner kan dine muskler også bruge til at vokse sig større og stærkere efter endt træning.

Gør det til en vane at have sund mad i huset, så du altid har nået at række ud efter, når du kommer hjem fra træning. Du kan såmænd også gøre det til en vane at spise noget helt bestemt efter du er kommet hjem fra træning, som for eksempel en stor portion havregrød, skyr eller lignende.

Med sådan noget sund mad har din krop rigeligt med brændstof til at kunne klare sig igennem resten af din dag.

Stræk ordentligt ud

Hvis du har brug dine benmuskler meget, fordi du for eksempel har løbet eller cyklet under din træningsrutine, så er det en meget god ide at strække ordentligt ud efter end træning. På den måde kan du bedre undgå skader i led og musklerne, som du nemt ville have kunnet undgå.

Læs på forskellige hjemmesider og blogge hvilke udstrækninger du bør lave og lav dem så, så snart du ender din træning. Du kan eventuelt sætte en note op et sted, der kan minde dig om det hvis du ’glemmer’ at gøre det.

Eller du kan aftale med dig selv, at du ikke må tage dit fitnesstøj af, før du har fået det gjort. Det er færreste af os, som har specielt meget lyst til at rende rundt i svedigt fitness tøj en hel dag. Så vi kan hurtigt lige få brugt et par minutter på at lave nogle udstrækningsøvelser med den metode.

Du kan også vælge at købe nogle massagestøvler, som kan hjælpe med at massere dine ømme muskler, når træningen er ovre. Køb massagestøvler her eller kig på andre hjemmesider, hvor de sælger sportsting, efter dem.

Du kan eventuelt prøve at kigge et par anmeldelser igennem, før du tilføjer dem til din kurv. På den måde kan du bedre få en fornemmelse af, hvorvidt (og på hvilke måder) de hjalp andre atleter af med ømme muskler og led. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *