Nyheder

Sådan holder du fast i din træning

Det er ikke nogen kunst at starte op med træning. Det er en kunst at holde fast i sin træning. Hvad er hemmeligheden? Hvordan bevarer man motivationen på den lange bane, når man først er meldt ind i fitnesscentret.

Undgå at blive støttemedlem i fitnesscenteret

Det sker igen og igen, at man køber medlemsskab hos det lokale fitnesscenter og kommer godt fra start. Men efter et par måneder fiser luften ud af ballonen, og der bliver længere mellem besøgene. Man føler, at det er lidt ligemeget at komme afsted, fordi det ikke sker ofte nok. Til sidst er man bare betalende medlem, hvilket både er skidt for pengepungen og samvittigheden.

Kort, men godt

En fejl mange begår er, at starte for hårdt op. Vi mennesker har ofte en alt-eller-intet tilgang til træning. Vi vil pinedød træne hårdt i de 2 timer, vi havde afsat, selvom kroppen og musklerne skriger på pause. Men hvis du er nybegynder, kan du nå rigtig langt med kun 30-40 minutter. Ved kortere træningspas undgår du, at kroppen bliver overbelastet. Mentalt er det også lettere at komme afsted til fitnesscentret, når du ved, at det ikke drejer sig om 2 timers torturlignende træning.

Nybegyndere ser hurtigere resultater

Hvis du aldrig har trænet før, vil du hurtigt se resultater. Og resultater er noget, der giver blod på tanden. Jo mere fit du bliver, jo mere kan du bygge ovenpå. Og det gælder uanset, om du arbejder på at forbedre din kondition, smide overflødigt fedt eller øge din muskelmasse. Resultaterne er med til at fastholde motivationen. Læg derfor løbende nye mål for din træning, så du arbejder henimod noget. Men vær realistisk med dine målsætninger.

Supplér med en sjov sport

Fitness er en god form for allround træning, men for at opretholde motivationen, kan det være en idé at supplere med anden sportsgren, fx badminton. En sjov og social sport kan være lige det, der skal til for at holde den aktive livsstil i gang. Du behøver ikke blive medlem i en klub, men blot aftale at mødes med et par venner til fx et slag badminton én gang om ugen. Badminton kræver ikke meget andet end en badmintonketcher og et par gode støddæmpende sko. Find det til billige priser lige her. Badminton er godt for hurtighed og kondition – og samtidig forpligter det, fordi man har booket bane i hallen. Du vil hurtigt mærke, hvordan de to sportsgrene komplimenterer hinanden. Begge dele bliver sjovere, fordi din form og præstation i begge forbedres sideløbende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *