Nyheder

Sådan undgår du at få skader, når du har stillesiddende arbejde

Det er vigtigt, at du tager vare på dig selv, hvis du har stillesiddende arbejde, da det i visse tilfælde kan resultere i skader. Det handler om at få rørt sig, så du ikke bare sidder i samme stilling gennem hele dagen. 

De fleste danskere har efterhånden stillesiddende arbejde, som primært foregår fra kontorstolen på arbejdspladsen. Det er en tendens, der kun er stigende, da flere af de jobs, der før i tiden var fysiske og manuelle, bliver erstattet med moderne teknologi.

Det betyder, at der ikke længere er behov for så mange mennesker til det hårde, fysiske arbejde. De fleste af os sidder ned, når vi arbejder, hvilket kan føre til skader, som i sidste ende kan ende med en sygemelding.

Brug de rigtige møbler

Hvis du vil være sikker på, at du ikke får skader, når du sidder ned og arbejder, er det først og fremmest vigtigt, at du har de helt rigtige møbler. Du bør investere i kontorstole og et hæve-/sænkebord, som du kan sidde ved, så du kan justere din stilling i løbet af dagen.

Dyrk motion

Noget af det værste ved stillesiddende arbejde er, at du ikke får dyrket nok motion, når du har fri. Derfor er det vigtigt, at du bevæger dig og får pulsen op i minimum en halv time om dagen. Du bør fokusere på fysisk træning, løb eller lignende, hvis du vil sikre dig, at din krop har det så godt som muligt.

Sørg for at bevæge dig i løbet af arbejdsdagen

Når du sidder ned i løbet af arbejdsdagen, er det vigtigt, at du ind imellem skifter stilling, så du ikke bare sidder ned i den samme position hele dagen. Det er med til ikke at overbelaste din krop, ligesom du øger blodtilførslen til dine lemmer.

Om det så bare er at gå ud til kaffemaskinen for at hente dig en kop kaffe eller en kop vand en gang hver halve time, så er det en god idé, da det sikrer, at du får bevæget dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *