Sundhed

3 grunde til du er træt til hverdag – og 3 måder til at få mere energi

Går du og kæmper med, at holde dampen oppe fra tidlig morgen til sen aften? Det kan være, at ungerne skal afleveres kl. 8, hvorefter du suser direkte på arbejde. Her knokler du så i 8 timer, hvorefter ungerne skal hentes, der skal handles ind og måske dine børn lige skal køres til sport om eftermiddagen.

Det er ikke en urealistisk dagsrutine for rigtig mange mennesker i Danmark, og det er heller urealistisk at du ofte føler dig træt til hverdag, på grund af dine mange gøremål.

Men fortvivl ikke, for her får du mine 3 bedste råd til dig, der gerne vil have mere energi i hverdagen, men ikke har tid til at holde pause og lade batterierne op.

1.      Din søvnrytme er din bedste ven

En af de hyppigste årsager til træthed og koncentrationsbesvær i dagligdagen er dårlig søvnkvalitet. Det kan godt være at du får dine 7-8 timers søvn, som er den anbefalede mængde, men hvis din søvnkvalitet ikke er god, så vil du stadig mærke trætheden.

Hvis du er stresset og har mange gøremål i løbet af dagen, vil din krops kortisolniveau stige og dit blodsukker ligeså. Hvis disse ting sker for dig, vil din nattesøvn også blive forstyrret og du vil følge dig træt, på trods af at du har sovet længe nok.

Hvis du vil undgå disse ting, men stadig har en travl hverdag er der flere løsninger. Undersøgelser viser at, hvis du udsætter din krop for sollys fra tidlig morgenstund, vil din krop nemmere kunne udskille kortisol senere på dagen. Derudover kan lidt ekstra vitamin D også hjælpe meget på dit kortisolniveau.

2.      Du bevæger dig ikke nok

Kontraintuitivt som det end lyder, så får du meget mere energi, hvis du bruger mere energi. Men du behøver ikke være fitnessguru – eller overhovedet gå i fitnesscenteret – for at bevæge dig nok til at øge dit energiniveau.

I realiteten får vi mennesker ikke energi – vi skaber energien. Det vil sige at, hvis vi bevæger os rundt, danner vores kroppe energi svarende til, hvis vi kunne plugge os selv i en stikkontakt. Derfor er anbefalingen, at du aldrig skal sidde stille i mere end en time af gangen. Hvis du har stillesiddende arbejde, er det nok bare at lave 20 squats med din kropsvægt en gang i mellem. Så garanterer vi, at du med det samme vil kunne føle øget energi- og koncentrationsniveau.

3.      Manglende næringsstoffer

Årsagen til din manglende energi kan sagtens skyldes manglende næring. Din krop bruger energi til alle dens processer – det gælder både fysiske udfoldelser, men så sandelig også når den skal koncentrere sig om svære opgaver. Derfor er det drønhamrende vigtigt at din krop får al den næring den har brug for, hvis du skal have overskud til at klare hverdagens strabadser. Med multivitaminer er du sikker på, at du giver din krop det bedste udgangspunkt for nemt og overskueligt at kunne klare din dagligdag, hver dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *