Nyheder

3 gode råd til at holde nytårsforsættet

Kender du det, at nytårsforsætterne gentager sig selv hvert år. Spis sundere, meld dig i fitness og træn mere, tab vægt, stop rygning, brug færre penge. Der bliver flere og flere hvert år. Vi skal i samfundets øjne fremstå perfekte og nytår bruges igen og igen som udgangspunktet for opstart på at blive et bedre menneske. Det er dog ikke nemt. Her kommer 3 gode råd til at holde fast i sit nytårsforsæt og rent faktisk få gjort noget ved det.

Lad være med at stress

Vi kender alle det, at første januar pakker vi tasken og tager ned i fitness. Det samme gør 50% af resten af Danmark og fitnesscentrene er overrendte. Du mister motivationen og giver op. Rom blev ikke bygget på en dag. Tag det roligt og start fra en ende af. Hvad vil du gerne gøre bedre først? Hvis det er at starte med at tabe dig, så få styr på sundheden og kosten. Igen, et skridt ad gangen. Som udgangspunkt kan træningen startes med nogle øvelser hjemme, som kan findes fra flere apps. Det kunne sagtens være at stoppe med at drikke sodavand, spise mindre sukker osv. Her kommer rådet til hvordan.

Husk at ha det sjovt samtidig

At starte med at cutte alle de ting du synes bedst om, er ikke vejen frem. Du er nødt til at tage lidt ad gangen. Motivationen fortsætter kun, hvis man samtidig har det sjovt. Alle de ”forbudte” madvarer/snacks du i løbet af ugen kunne ha lyst til at spise, skriver du ned på et papir. Mandagen efter, kan du her spise alle de ting du har skrevet og have din ”cheat-day”. Du vil dermed i løbet af ugen kunne gå og glæde dig til at må spise disse ting. De fleste danskere har også en tendens til at købe billigt take-away, når overskuddet til madlavningen ikke er der. Her kan samvittigheden ramme en og man kan igen miste motivationen og give op.

Det er okay at spise nemt, engang i mellem

Som nævnt ovenover kan det at købe take-away og gå væk fra kostplanen ende ud i dårlig samvittighed. Et godt råd er, som ”cheat-day”, at have én gang i løbet af ugen, hvor man spiser andet end ens kostplan. Det kunne for eksempel være på en restaurant. På denne dag er der dermed også mulighed for at hjælpe stress ved ikke at skulle tænke på mad og opløfte motivationen, mens man samtidig kan have det sjovt. Det kan dog desværre også være dyrt. En rigtig god metode til at opsamle flere af disse råd er ved hjælp af Early Bird. Her kan du spare 1/3 af prisen på gode restauranter, hvor der er masser af muligheder for sunde og lækre muligheder til at opretholde nytårs-forsættet, men også til din sjove ”cheat-day”. Menuerne og restauranterne skiftes ofte, så der er altid mulighed for nye smags oplevelser til billige såvel som dyrere prisklasser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *