Sundhed

Så meget forbrænder du på cykelturen

Undrer du dig tit over, hvor meget du egentlig forbrænder, når du dagligt cykler 5, 10 eller måske flere kilometer til arbejde eller studie? Måske overvejer du, om du skal bytte det dyre fitness abonnement ud med nogle flere cykelture, men er usikker på, hvad det vil gøre for din krop. Læs mere her.

Skånsomt men effektivt

Cykling som motion er en rigtig fornuftig måde at træne på, da det er utroligt skånsomt for kroppen. Når du cykler sidder du ned, hvilket betyder, at cyklen bærer det meste af din vægt. Det betyder også, at du ikke får de samme voldsomme stød i kroppens led, som hvis du løber lange hurtige ture eller løfter på tunge vægtstænger i fitnesscenteret.

Cykling er særligt effektivt, fordi du nemt kan forbrænde mange kalorier og samtidig komme hurtigt gennem byen, hvis du eksempelvis skal til og fra arbejde. Derudover er den daglige tur på jernhesten effektiv, fordi den på sigt vil forbedre din kondition og dit stofskifte, helt uden at du tænker over det. Du skal jo fra A til B uanset hvad, og dét kan jo ligeså godt foregå på den sundeste måde muligt.

Kalorieforbrænding

Når du cykler, så forbrænder du cirka 20 kalorier per kilometer, du cykler. Er du kvinde vil du ofte forbrænde et par kalorier mindre og mænd lidt mere. Det hele afhænger selvfølgelig også af, hvor hårdt du træder i pedalerne, hvor mange bakker du skal op ad på din vej.

Hvis du har 7 kilometer til arbejde, vil du altså forbrænde 280 kalorier på en dag. På den måde vil du forbrænde ligegodt 6000 kalorier på en måned, bare på cykling. Dette er 6000 kalorier, som du kan bruge på at smovse lige godt et kilo mælkechokolade, hvis altså ikke du vil spare de kalorier væk, og tabe et kilo i stedet for.

Er cykelturen til og fra arbejde ikke helt nok for dig, så skal du have fat i en lækker motionscykel fra Pedalatleten. Har du allerede en racercykel, så kan du prale med at forbrænde cirka det dobbelte af hvad du gør på en normal cykeltur, såfremt du træder godt til i pedalerne.

Muskler?

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at du ikke får de helt store muskler af at cykle. Cykling kan give dig en væsentligt forbedret kondition, det forbedrer dit kredsløb og din forbrænding. Alt dette er en kæmpe fordel, hvis du også gerne vil strammes op og øge din muskelmasse, fordi det giver ilt og næring til dine muskler.

Hvis du starter med at cykle lange ture til og fra arbejde, og før har være vant til at tage bussen, så vil du hurtigt kunne mærke det i benene. Benene er nemlig og den kropsdel og de muskler, som arbejder mest når vi cykler. Derfor vil du tydeligt kunne mærke, at dine lægge er kommet på arbejde, hvis du starter med cykling.

Er cykling bare din foretrukne form for motion, så bør du satse på høj intensitet og gode stigninger, hvis du vil kunne se og mærke det på dine muskler. God tur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *