Sundhed

Tips til hvordan du bliver sund med små justeringer i hverdagen

Sundhedsbølgen er over Danmark. Overalt eksponeres man for sundhedsforslag. Supermarkederne er fyldt med gluten- og laktosefrie produkter, og mange restauranter har nærmest flere vegetarretter end retter med kød i.

Bølgen splitter vandene. Enten er det noget, man virkelig har taget til sig, eller også er man gået i den helt anden boldgade. Årsagen til dette er, at det hele er meget ekstremt. Rigtig mange forslag går på, at man overhovedet ikke skal det ene eller det andet. Sådan fungerer det dog ikke. Det handler om at finde den gyldne middelvej. Faktisk kræver det egentlig bare nogle småjusteringer at blive sund – vi guider dig!

Tag cyklen på arbejde

Det kan være svært at finde tid til at dyrke motion i løbet af ugen. Der er så mange ting, man skal nå, og når man endelig har lidt fritid, trænger man virkelig til at flade ud.

Derfor er det så smart at cykle på arbejde. Her kan man få en rigtig stor del af den påkrævede motion. Hvis du cykler 15 minutter i god tempo hver vej, behøver du faktisk ikke meget mere. Hvis du bor længere væk, kan det stadig lade sig gøre, hvis du køber en elcykel. På den måde kan du cykle mange kilometer i et godt tempo uden at møde på arbejdet helt udmattet og svedig. Hvis det lyder interessant, kan du hos ecykler finde et stort udvalg af el cykler og tilbehør i alle mulige afskygninger.

Derudover vil du også opleve andre fordele ved skiftet af transportmiddel. Du vil møde på arbejdet mere frisk og klar i hovedet, og du vil bistå til et bedre miljø.

Spis flere gange men mindre portioner

Rigtig mange har desværre fået for vane næsten at spise indtil de næsten brækker sig. Det er et meget misforstået fænomen. Vi mennesker er ikke genetisk disponeret til at spise så meget af gangen. Vi skal spise, til vi kan mærke vi har fået nok, ikke til man oplever en tung mæthedsfornemmelse. En idé er at spise langsommere. Vi mærker nemlig først rigtig mæthedsfornemmelsen 30 minutter efter vi er færdige med at spise.

I stedet bør du spise oftere. Man må bestemt ikke sulte sig selv. Det er ikke sundt. Det kan godt være, at man taber sig ved at spise mindre, men det er næsten umuligt at holde vægttabet. Så snart du begynder at spise normalt igen tager du det hele på.

Derudover ødelægger du dit stofskifte, hvis du ikke spiser noget. Hvis du spiser forholdsvis tit og spiser sundt, holder du stofskiftet oppe, samtidig med du får tilfredsstillet dine behov og er sund.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *