Sundhed

Kalorieforbrænding: 5 motionsformer der forbrænder flest kalorier

Rigtigt mange danskere konditionstræner enten for at smide nogle overflødige kilo eller for at blive bedre til deres foretrukne sportsgren. Men der er stor forskel på, hvor mange kalorier man kan forbrænde ved at konditionstræne, så derfor kommer der her en kort guide med 5 motionsformer som forbrænder flest kalorier.

1: Cykling

Den første motionsform som med sikkerhed vil gøre at du kan smide de ekstra kilo i en fart, er cykling. Cykling er selvsagt en motionsform hvor der skal tilbagelægges mange kilometer i løbet af kortest mulige tid, hvilket selvsagt sætter forbrændingen i vejret. En professionel cykelrytter spiser således 4-5 gange så mange kalorier som et almindeligt menneske under etapeløb som Tour de France. Det er dog på trods af, at cykelryttere kun bruger benmusklerne i deres antagelser. Hvis du gerne vil smide nogle overflødige kilo, er cykling derfor både effektivt og skånsomt hvis du har dårlig ryg eller endda knæ.

2: Fodbold

En anden motionsform som gør meget godt for din forbrænding er fodbold. Fodbold er et spil, hvor man hele tiden er i bevægelse, og derfor simulerer en fodboldkamp det samme som langvarig intervaltræning. Flere studier har påpeget, at fodbold er den bedste motionsform for særligt ældre mennesker, som gerne vil forbedre deres snuhed. Derudover er det relativt nemt at være med, selv hvis man ikke mestrer alle facetter af spillet. Så hvis du gerne vil smide nogle ekstra kilo, så overvej at finde en fodbold frem.

3: Roning

En tredje motionsform som sætter forbrændingen i vejret er roning. Grunden til dette er at man som roer gør brug af både store og små muskelgrupper – vel at mærke i lang tid af gangen ved høj intensitet. Roere har derfor både store muskler, og ikke mindst en stor udholdenhed. Hvis du derfor gerne vil smide de ekstra kilo på sidebenene er roning på hurtig og effektivt til at opnå dette. Du kan også overveje at få din egen romaskine i din egen bolig. Du kan læse meget mere om de mange muligheder på denne side.

4: Skøjteløb

En fjerde motionsform som med sikkerhed sender din forbrændingsevne i vejret er skøjteløb. Her bruger man igen nogle af de største muskelgrupper og skal være i gang lang tid af gangen. Samtidig skal kroppen bruge ekstra energi på at holde sig varm og sende blodet ud til de arbejdende muskler, hvilket kroppen skal bruge ekstra energi til – og dermed koster det også ekstra mange kalorier. Både ishockeyspillere og kunstskøjteløbere er derfor nogle af de sportsfolk, der har brug for allerflest kalorier for at kunne konkurrere til dagligt. Og for dig som motionist, er det to gode alternativer til at blive fri for de ekstra kilo.

5: Langrend

Og så til den femte og sidste sportsgren som koster allerflest kalorier – nemlig langrend. Her bruger man både små og store muskelgrupper konstant over en lang periode, vel at mærke i koldt vejr, hvilket gør at kroppen hele tiden skal arbejde, både for at man kommer frem og for at man holder sig varm. Så hvis du gerne vil at med de overflødige kilo hurtigt og effektivt, så kan du overveje at tage på skiferie og give dig i kast med langrend.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *