Sundhed

Skær gennem unødvendig støj om fitness- og sundhedstrends

De seneste par år har der været en grøn bølge over Danmark. Flere og flere melder sig ind i et fitnesscenter og påbegynder diverse slankekure. Det har også resulteret i, at der er penge i foretagendet. Når der er penge, kommer der en masse, der prøver at malke fløden af industrien.

Såkaldte ’helseguruer’ der har en masse komplekse, men nok så gode ideer om, hvordan tingene skal gøres. I rigtig mange tilfælde er det dog at overkomplicere tingenes tilstand. Følgende artikel vil skære gennem støjen og i korte træk give dig inspiration til, hvordan du skal håndtere et sundere liv.

Sæt en målsætning

En af de mest klassiske fejl er, at man ikke har nogen overordnet målsætning. Man vil lidt af det hele. Det er dog langtfra sikkert at to af dine målsætninger er kompatible med hinanden. Vil du tabe dig? Vil du være sundere? Eller vil du tage muskelmasse på? Det er nok de tre mest typiske målsætninger.

Hvis du vil tabe dig

For at tabe dig bliver du skudt i skoene, at du skal påbegynde en masse slankekure, spise en masse specifikke fødevarer og alt muligt andet. Hvis man virkelig skærer ind til benet, skal du egentlig bare forbrænde flere kalorier, end du indtager.

Stå tidligt op om morgenen, sæt gang i din stempelkande og spis en sund morgenmad uden alt for mange kalorier. Det kan være svært at komme op om morgenen, så beløn dig selv, når du gør det. Det kan for eksempel være gennem en rigtig god kop kaffe fra stempelkande. Hvis du ikke ved, hvilken stempelkande der er god, kan du læse om det på kaffeteriets guide.

Derudover er det en god fremgangsmåde at finde ud af, hvor meget du forbrænder i løbet af en dag, hvis du ikke bevæger dig. Herefter kan du udregne, hvor meget du kan og bør spise.

Hvis du vil være sund

Igen, mange har den ene og anden teori med hver deres skjulte agenda omkring, hvad du skal gøre for at være sund. Egentlig er det bare om at bruge sin sunde fornuft i forhold til, hvad du putter ind i munden. Derudover er motion utrolig vigtigt. En kendt tommelfingerregel lyder på, at du får et syv timer længere liv hver gang du dyrker motion en time.

Hvis du vil tage muskelmasse på

Modsat det at tabe sig, handler det om at indtage flere kalorier end man forbrænder, når man skal tage muskelmasse på. Derudover er proteiner et altafgørende element i opbyggelsen af nyt muskulatur. Du skal helst indtage, hvad der svarer til det dobbelte af hvad du vejer i gram. Det vil sige, hvis du vejer 80 kilo, skal du indtage omkring 160 gram proteiner om dagen. Det lyder af meget, men er ikke så slemt, hvis du for eksempel spiser en masse kylling og supplerer med shakes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *