Sundhed

Den definitive guide til en træning med maser af energi

Vi kender alle det at vi har lagt en plan om at komme op at træne, men vi er trætte når vi skal træne. Problemet ved at være træt når vi skal op at træne er at vi enten ikke kommer afsted eller ikke får en god træning hvis vi kommer afsted.

Du tænker sikkert:

Der er ikke noget at gøre, jeg skal bare afsted.

Det gode er at der er flere ting du kan gøre for at du kan have masser af energi og overskud til hver træning.

I denne artikel vil du lære hvordan.

Få nok søvn og spis sundt

Den hyppigste årsag til at folk ikke har energi til at træne skyldes at folk ikke sover nok eller spiser korrekt. For at sikre os at du har energi til så mange af dine træninger som muligt, skal du have styr på de to ting. De fleste anbefaler 8 timers søvn, men det er ikke alle der har brug for så meget. En god tommelfingerregel er at hvis du vågner op og føler dig veludhvilet, så har du sovet nok. Hvis ikke så skal du sætte mere tid af til søvn.

Hvad angår din kost, så vil du få mere energi af at spise mad af en højere kvalitet med mere fibre, vitaminer og mineraler i. Det vil sige at du skal inkludere flere grøntsager i din mad, samt fødevarer med fuldkorn i din mad.

Disse to ændringer, vil naturligt øge din energi i hverdagen.

 

Tilskud der kan rede enhver træning

Hvis du står og skal træne, og energiniveauet er helt nede i kulkælderen, så er der stadig noget du kan gøre.

De 3 nedenstående tilskud er de 3 mest effektive stimulanser til at øge din energi og performance.

Koffein

Koffein er den mest konsumere stimulans. Du kender nok godt dens opkvikkende effekt.

Du tænker sikkert:

Hvor stor effekt har koffein på min performance?

Et studie har undersøgt dette ved at give en gruppe styrkeløftere koffein (6 mg/ pr kg kropsvægt), hvilket viste at de øgede 11-12% bedre efter at have indtaget koffein.

Du kan både drikke kaffe, energidrik eller indtage koffeinpulver, for at få effekten.

Guarana

Guarana er en plante der vokser i Brasilien og i Venezuela, hvor man bruger dens bær. Bærrene indeholder 4 gange så meget koffein, som kaffebønner, men har udover koffeinindholdet flere effekter på din performance.

Et studie hvor en gruppe fik guarana uden koffein og en anden gruppe fik en placebo pille. Gruppen der fik guarana øgede deres performance, og fokus markant, hvilket vi er interesserede i når vi skal træne.

Selvom at guarana ikke er så udbredt i Danmark kan du få det på denne danske webshop:

Theanin

Theanin er en aminosyre, med meget interessante effekter for vores træning.

Her er dens effekter:

Du får et øget fokus, dit nervesystem fungerer bedre, samt at du blive mindre stresset. De 3 ting er vi interesserede i når det kommer il træning.

 

Så hvis du mangler energi her og nu: Så tag en kombination af koffein, guarana og theanin.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *