Sundhed

Hvad er det der okklusionstræning egentligt?

Der findes efterhånden så mange forskellige fagord indenfor træningsverdenen, at den kræver sin helt egen ordbog for at kunne holde sig ajourført. Herudover går udviklingen indenfor branchen stærkt, og nye træningsformer ser jævnligt dagens lys – ofte som en dille, der blusser op og brænder ud efter noget tid.

Ikke desto mindre er det værd at holde sig orienteret omkring nye træningsformer, der virkelig kan optimere din træning, som det eksempelvis er tilfældet med okklusionstræning. Måske du allerede kender træningskonceptet – måske ikke? Uanset hvad, får du her en nærmere forklaring på, hvad okklusionstræning er:

Okklusionstræning hedder også KAATSU og er en træningsform, hvor man afklemmer muskulaturen – heraf navnet ’okklusion’. Men hvad skal dette gøre godt for, spørger du måske?

Når man afklemmer muskulaturen forhindrer man en del af blodet i at nå musklerne i et givent område, som man ønsker at træne. Det betyder, at blodet ophober sig, og samtidig vil der blive ophobet metabolitter  i den trænede muskel. Denne fremgangsmåde vil givet en øget muskeltilvækst, selvom man træner med moderat vægt i forhold til, hvad der er fysisk muligt. Faktisk må man kun træne med 25% belastning i forhold til ens maksimalvægt.  Du kan således træne mindre hårdt, men opnå samme effekt – smart ikke?

Denne træningsform er især brugbar, hvis man er skadet eller af anden grund ikke må overbelaste sin muskulatur for meget, som f.eks. ved genoptræning, hvor man langsomt skal vænne musklerne til belastning igen. Her har okklusionstræning ry for at være en god form for træning, da det speeder processen op, hvorved man genvinder styrke i de beskadede muskler.

 

Hvordan laver man okklusionstræning?

Okklusionstræning kræver ikke det store udstyr – du kan lave det i dit motionscenter eller hjemme på stuegulvet, du skal blot have fat i en strop eller et elastikbind, du kan vinkle omkring den muskel, du vil træne, så du mindsker blodtilstrømningen.

Hos Bodylab finder du det udstyr, du skal bruge til okklusionstræning. Det du skal være opmærksom på er ikke at træne med for stor styrke – her kan det være nødvendigt at rådføre dig med en personlig træner, der kan måle din råstyrke. Alt udstyr kan købes på denne side.

Herudover skal du sørge for ikke at afklemme for meget, så du lukker helt for blodgennemstrømningen. Du skal ligeledes sørge for, at du ikke træner mere end 10 minutter af gangen, hvorefter den muskel, du træner, min. skal hville i 5 minutters.

Vær opmærksom på, at trøningen ikke egner sig til personer, der lider af hjertekarproblemer eller forhøjet blodtryk. Rådfør dig altid med din læge eller en personlig træner, hvis du er i tvivl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *