Sundhed

Træn dig op igen efter en skade

Uanset om man svømmer, løber, cykler eller løfter jern, så er der en ting, som man aldrig nogensinde slipper helt for, nemlig skader. Når man presser sin krop til det yderst, så kommer der altså bare skader nu og da. Men det er ikke noget at blive ked af, for det er naturligt og det behøver ikke have store konsekvenser, så længe man sørger for at komme ordentligt i gang igen.


Vent så længe der skal til

En skade tager tid. Uanset hvor meget man hader at vente og føler sig rastløs, så er der ingen vej udenom. Det kan tage uger og måske måneder for en skade at hele, afhængig af hvor alvorlig den der. Men selvom om du måske bliver fristet til at begynde træningen igen før tid, så lad være. Gå nogle ture og få gang i din krop, men pres den ikke, da det blot vil lede til yderligere skader og måske endda forværre den gamle skade. Du ønsker ikke en permanent skade, blot fordi du blev utålmodig.

Start forsigtigt
Når det er tid til at begynde igen, så start forsigtigt. Begynd ikke på samme niveau, som du var på før. Det vil blot skade dig igen. Start ud i det små, med korte løbeture og lettere vægtløft. Det er ikke nogen skam, for det giver din krop tid og overskud til at vænne sig til belastningen igen. Du vil mærke at du bliver stærkere og mere udholdende ganske hurtigt, og snart vil al glæden ved træning vende tilbage.

Hav kontakt med din behandler
I tiden efter din skade er det vigtigt, at du er i kontakt med din læge eller fysioterapeut, så du kan være sikker på at komme i gang på den bedst mulige måde. De kan guide og rådgive dig, så du undgår lignende skader eller at den gamle skade gør knuder igen. Træn altid ansvarligt og lyt til din krop.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *