Sundhed

Bevæg dig og styrk kroppens kemi

Træner du vil dine muskler producere hormoner, der kan sættes fut i en række af kemiske processer i din krop. Det får bl.a. dig i bedre humør, stabiliserer din appetit og er med til at forebygge en lang række af sygdomme.

Motion aktiverer dine gener

Træner du regelmæssigt, vil du opleve at du får mere overskud og bliver i bedre humør. Du vil opleve at du i højere grad forstår din krop og at den fungerer som den skal. Omkring 1.000 af vores i alt 30.000 gener bliver aktiveret under motion.

Derfor er det ikke underligt, at du vil kunne føle en forskel, hvis du træner regelmæssigt. Det er helt konkret disse kemiske processer, der er baggrunden for at motion er sundt.

En enkelt tur i en park eller på en sti er nok til at aktivere de gener i dine muskler, der kan give dig styrke og energi til bevægelse.

Undersøgelser foretaget på rotter viser, at koffein kan være med til at aktivere de samme gener i vores muskler, som hvis du dyrker motion. Det kan være essentielt for mennesker, der af forskellige grunde ikke er i stand til selv at dyrke motion.

Koffein kan dog stadig ikke erstatte løbeturen helt, men hvem ved, måske i fremtiden?

Kroppens muskler bliver bedre

Træner du dine muskler regelmæssigt, vil din krop også blive bedre til at leve op til det, du kræver af den. Alle musklerne i din krop vil blive bedre til at udnytte ilt, fordi de alle får flere små blodkar. Samtidig udvikles energistationerne i musklerne, så hver celle i musklerne bliver bedre til at forbrænde fedt.

Musklernes evne til at udnytte fedtet vil også blive forbedret i takt med at du dyrker motion. Dermed vil udholdenheden også stige og derfor vil du f.eks. kunne løbe længere og længere i takt med at du løber regelmæssigt.

Alt dette gælder uanset om du træner med en høj eller lav intensitet.

Hele din krop påvirkes

Dyrker du motion sættes der gang i en lang række af processer i din krop. Dit blodtryk vil falde og din iltoptagelse vil stige, når du dyrker motion.

Samtidig vil din hjertemuskel begynde at vokse sig stærkere og større, så den kan sende mere blod ud i din krop. Derudover mindskes de dårlige fedtstoffer i din krop, så du mindsker risikoen for at få en blodprop.

Blot en enkelt løbetur vil kunne halvere indholdet af dårlige fedtstoffer i din krop og først efter 48 timer igen være oppe igen. Derfor er det ikke unormalt, at eksperter foreslår at man dyrker 30-60 minutters motion dagligt.

Ydermere vil du også føle dig mere frisk, når du står op. Hverdagen vil være en leg at komme igennem og du vil have en lavere risiko for at blive syg, gå ned med stress eller få en depression.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *