Hjælp hinanden Sundhed

Hold dit vægttab

De fleste kan finde ud af at tabe sig et eller flere kilo over en længere periode. Det kan dog være svært, at bibeholde den sunde livsstil. Faktum er blot at hvis du vender tilbage til din gamle livsstil, kommer kiloene hurtigt på igen.

Sørg for også at spise godt med frugt og grøntsager, da begge dele er kalorielette og fedtfattige. Derudover er der en masse sunde stoffer i både frugt og grøntsager, der kan være med til at give en god mæthedsfornemmelse.

Hvis du kan opnå at spise omkring 1 kg frugt og grønt hver dag – fordelt mellem morgenmad, frokost, mellemmåltider og din aftensmad, er du rigtig godt på vej til at kunne holde dit vægttab.

Spis proteinrige måltider

Udover at du bør spise efter tallerkenmodellen, så er det vigtigt, at du starter dagen med et proteinrigt måltid, da det samtidig også giver dig en god mæthedsfornemmelse. Til morgenmad kan det for eksempel være skyr, æg eller nødder, da alle disse ting er høje på proteiner, men lave på kcal.

Nogle spiser også stenalderkost, hvor det primært handler om at spise kød og grøntsager og undgå brød, pasta og andre ting med kulhydrater i. Det er en slags livsstil, hvor man forsøger at leve, som menneskene gjorde for mange hundrede år tilbage, hvor man kun spiste kød og det grønt man kunne finde på sin vej.

Den garvede kok Thomas Rode har bl.a. skrevet flere bøger omkring Paleo eller stenalderkost som det også bliver kaldt og er stor fortaler for at leve på denne måde.

Bevar motivationen og de positive ting

Når du skal bevare motivationen til at fortsætte din sunde livsstil og holde dit vægttab, kan du forsøge at finde ud af, hvad dit vægttab har givet dig indtil videre. Kan du for eksempel cykle hurtigere på arbejde eller er det blevet nemmere at gå op ad trappen til din lejlighed? Der kan også være andre følgevirkninger, der er har været positive, i forhold til dit vægttab.

De ting kan være gode at lægge mærke til, da det er dem, der fremadrettet også skal drive motivationen.

Gå kun på badevægten en gang ugentligt

Selvom det kan være fristende at holde øje med sin vægt hver dag eller flere gange om dagen, bør du i højere grad kun veje dig en gang om ugen. Vejer du dig hver dag, kan det få dig til at opgive det hele.

Du har måske været til en fødselsdag dagen før, og vejer dig med det samme, når du står op. Det kan hurtigt have en negativ indvirkning og faktisk ødelægge en hel uge samt i mange tilfælde få dig til helt at droppe dit vægttab.

Der skal stadig være plads til nydelse, selvom ens livsstil er lagt om. Det handler helt konkret om, at kunne finde en fin balance, hvor du ikke føler, at du undværer noget. Derfor kan der stadig godt være plads til et glas vin eller en dessert en gang imellem, når du ønsker at beholde dit vægttab.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *