Sundhed

Plej din mentale sundhed i vinterkulden

 

Mange danskere døjer med vinterdepressioner – også uden selv at vide det. Det opstår, når kroppen mangler D-vitamin, hvilket er almindeligt hos mange i de mere nordlige egner af verden. I mange tilfælde kan ekstra D-vitamin gøre en stor forskel, og det er vigtigt at pleje sit fysiske velbefindende, hvis man har tilbøjelighed til vinterdepression.

Hvordan føles en vinterdepression?

Der findes mange forskellige sværhedsgrader af vinterdepression. Mange vil primært opleve den i form af træthed og mangel på virkelyst og overskud, mens de hårdere ramte kan opleve større kriser og endog selvmordstanker. Heldigvis er det de færreste, der tilhører den sidste type og bliver så hårdt ramt.

Mange der primært bliver let ramt af vinterdepression er ikke selv klar over, hvad de oplever, men ved at det er særdeles ubehageligt. Nogen vælger at flygte sydpå for at få noget sol, men det er en midlertidig løsning, hvor problemet oftest vil opstå igen, når de kommer hjem.

Hvis du mistænker, at du selv lider af en vinterdepression, kan det derfor være en god idé at søge læge og høre, hvad han kan gøre for dig. Ud over lægehjælp, er der dog også mange ting, som du selv kan gøre, for at hjælpe dig selv igennem vinteren så godt som muligt.

Hvad kan du selv gøre?

Én af de ting, der beskrives som hårdeste af dem, der kender alt til vinterdepressioner er manglen på overskud og tendensen til nemt at blive stresset. Det går ud over de kognitive evner, hvilket betyder at man nemmere føler sig overvældet af hverdagens småting, som ellers ikke ville kunne slå en ud. Virkningen på de kognitive evner betyder ligeledes også, at man får sværere ved at koncentrere sig og hukommelsen bliver forringet.

For mange med vinterdepressionen er håndsysler en stor glæde. Man behøver ikke være en mester til at hækle eller strikke. Det handler primært om at sætte sig i en god stol og koncentrere sig om noget stimulerende i et længere tidsrum. Heldigvis er det nemt at komme i gang, og man skal faktisk bare bruge garn og en hæklenål eller et par strikkepinde. Youtube byder i dag på rigtig mange gode guides, der kan hjælpe begyndere i gang, og selvom man kun laver lapper, så er der stadig en gavnlig effekt på ens mentale velvære.

Mange strikke- og hækleentusiaster kan berette om, at de nærmest får en lykkefølelse, når de får garn mellem hænderne. Garn kan hjælpe på rigtig mange ting og under alle omstændigheder er det en del billigere en psykologhjælp.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *