Sundhed

Hvordan fungerer proteinpulver til vægttab

Proteinkur, proteinkager, proteinshakes – du har sikkert fået indtrykket af, at proteinpulver i disse veltrænede tider spiller en stor rolle i enhver diæt og træningsforløb, hvad enten det er med henblik på muskelopbygning eller vægttab. Ofte i sin reneste form; proteinpulver.

Men hvad er alt denne hype omkring, og hvorfor kan det både bruges aktivt i kampen med og mod kiloene?

Hvorfor Protein?

Der er ikke nogen tvivl om, at protein er en af kroppens fundamentale byggesten. Faktisk betyder ordet på græsk; allervigtigst, netop derfor. Både din hud, din hjerne og enzymer i kroppen, der hjælper din krop med at fungere, består af protein. Derfor er protein også så vigtigt for at vores krop kan fungere og restituere. Protein er kroppens byggesten, som den bruger hver dag til genopbygge sig selv og restituere.

Vi får hovedsageligt vores proteinbehov dækket gennem en varieret kost, og der er således proteiner i både kød, fisk, bønner, mælkeprodukter, æg, grønsager og en masse andre produkter. Er man i gang med et intensivt forløb med vægttræning, kan kroppen nogle gange have brug for ekstra protein, således at musklerne har nok byggesten til at genopbygge de ødelagte musker efter et træningspas. Det lyder måske lidt voldsomt, men musklerne bliver faktisk revet i stykker, når man styrketræner hårdt, for derefter under restitutionen at hele op og blive endnu stærkere. Til dette er det vigtigt at kroppen får nok protein. Kroppen er nemlig ikke i stand til at ophobe proteinreserver i kroppen, så selvom du en dag har spist rigeligt med protein, gemmer den ikke der overskydende til dagen efter – det skylles i steder for ud i toilettet.

Men protein hjælper ikke kun til at opbygge muskler, det hjælper dig også med at holde dig mæt i længere tid end for eksempel kulhydrater. Derved spiser du mindre og får et mindre energiindtag, hvilket resulterer i et vægttab. Nogle fedtfattige proteiner stimulerer derudover vægttab, fordi din krop skal bruge mere energi på at bearbejde fødevaren, end hvad proteinet ”koster” i kalorier.

Protein i for store mængder er også farligt

Men selvom proteiner er godt, så kan du også få for meget. For meget protein over længere tid kan ophobe sig i nyrerne og betyde nyresvigt.

En gennemsnitsdansker skal cirka have 0,8 gr. Pr. kilo kropsvægt. Træner du hårdt mere end 4 gange om ugen, bør du dog supplere med ekstra protein. Dog vil dette behov ofte blive dækket ved hjælp af det ekstra kalorieindtag, som naturligt vil komme fordi du er sulten.

Er du i gang med et vægttab, skal protein fylde mindst 25% af dit daglige kalorieindtag, for at få optimal effekt ud af din diæt.

Substituer proteinpulver for naturlige proteiner

Har du svært ved at få nok proteiner gennem din kost, kan du supplere din kost med proteinpulver.

Hvis man ikke spiser særligt meget mad, eller man ikke bryder sig om kød, er veganer eller vegetar, så kan det ofte være svært at få nok protein – også selvom der findes protein i andet end kød. Derudover er det også nemmere at have proteinpulver med på farten fremfor reel mad.

Hvilken proteinpulver skal jeg vælge til vægttab

Der er dog forskel på, hvilken proteinpulver du skal købe, afhængig af, om du vil tabe dig eller øge muskelmassen.

Vægttræner du, og vil du opbygge muskler, skal du spise en markant større mængde energi end normalt, da du forbrænder energi under vægttræning. Derudover forbrænder muskler energi, hvorfor du forbrænder mere energi end før, selvom du blot sover eller sidder stille. Det kan være svært at få nok energi igennem sin normale kost, da man i tillæg til et stort træningsfokus også ofte vælger sunde madvarer til og de usunde madvarer fra. Sunde madvarer har ofte en lavere kalorietæthed end usundt mad. Noget proteinpulver kaldes derfor weightgainers. Her er der tilsat betydelig mere kulhydrat end ellers og kalorieindtager bliver af den grund højere.

Vil du tabe dig, bør du i stedet for kigge efter proteinpulver med lav fedtprocent og lavt kulhydratindhold. Her kan en proteinshake erstatte et måltid, så længe det ikke erstatter alle måltider. Der er forskel på måltidserstatning og proteinpulver. Det ene er tilsat vigtige vitaminer og mineraler, der gør det i stand til helt at substituere et måltid, mens proteinpulver ikke er.

De to nedenstående proteinpulvertyper viser en stor forskel i egnethed i forhold til vægttab, så kig dig for, når du skal på jagt.

proteinpulver

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *