Sundhed

Op af sofaen: 5 tips til at komme tilbage i form!

I modsætning til elitesportsfolk kan os menige motionister have op og ned-ture, hvor vi på et eller andet tidspunkt er hoppet over løbeturen lidt for ofte, eller er kørt forbi fitnesscenteret uden at stoppe. Men der er ingen vej udenom. Vi ved alle at på et eller andet tidspunkt må vi tilbage i form. Hvis du er en af dem, der godt kunne trænge til at komme i gang igen, kommer der her 5 tips til, hvordan du kan komme op fra sofaen og tilbage i form igen.

Start forsigtigt ud – få en succesoplevelse!    

Hvis det er meget længe siden du sidst har været ude at løbe, eller styrketræne, er det vigtigt, at du starter forsigtigt ud igen. Du kan næppe løbe lige så hurtigt som før, og du kan næppe tage lige så mange gentagelser som tidligere. Dit fokus på dette stadie af din genoptræning bør derfor være på at få en tiltrængt succesoplevelse. Det er i sidste ende vores successer, der giver os lysten til at fortsætte og forbedre os. Sæt dig derfor et realistisk mål for dine første træningspas og gør alt hvad du kan for at nå dit mål.

Få dig en makker!

Hvis ikke du har brugt dette før, er det måske en af forklaringerne på, hvorfor du endte tilbage i sofaen til at begynde med. At have en fast trænings-makker, hvad enten du løber i skoven eller træner i fitnesscenteret er guld værd. En makker er både med til at motivere en til at forbedre sig og han/hun kan være med til at huske dig på at du skal få trænet.

Brug et pulsur når du træner!

De fleste træner af den simple grund, at de gerne vil opnå forbedringer i relation til deres kondition eller styrke. Hvis du gerne vil holde styr på om du faktisk forbedrer din kondition er det en god ide, at bruge et pulsur. Det at have et pulsur, hjælper dig til at vurdere om du presser dig selv til det maksimale eller ej, og det er ofte det der skal til, hvis man gerne vil i bedre form. Derudover virker pulsuret som en ekstra motivations faktor for den næste løbe- eller fitnesstur.

Sæt tid af i kalenderen til din træning!

Man hører tit den samme gamle undskyldning med, at der slet ikke er tid til at træne i en travl hverdag, men den holder bare ikke. Hvor mange timer har du ikke siddet i sofaen i sidste weekend og set fodbold eller noget lignende? Du kan altid finde tid til at træne for træning kan både være en kort løbetuer eller 3×10 armbøjninger hjemme på stuegulvet. Det behøver slet ikke tage så lang tid som du går og forestiller dig. Så skriv ind i din kalender hvornår du skal træne. Så vænner du dig til at planlægge rundt om din træning i stedet for oveni den.

Sæt dig et konkret mål for din træning!

Som en sidste ting er det vigtigt at sætte sig et mål for sin træning. Når de fleste holder op med at træne er det enten på grund af skader, eller fordi de ikke længere føler det giver mening. Derfor er det nødvendigt, at man sætter sig et mål man gerne vil opnå. Det kan være du vil kunne løfte 80 kilo I bænkpres inden jul eller du vil løbe et maraton til næste sommer. Det er helt op til dig. Det vigtigste er bare, at du sætter dig et mål du har tænkt dig at indfri. Når du så når dertil, er jeg sikker på du selv kan finde det næste.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *