Sundhed

Sådan hjælper du kroppen med at restituere: 3 simple tips!

De fleste har fokus, hvordan man kan forbedre sine træningsresultater: løfte flere kilo i motionscentret eller løbe flere kilometer på kortere tid. Men selvom det er vigtigt at holde fokus på hvordan man hele tiden forbedrer sin præstation, så er der desværre mange der fokuserer alt for lidt på at restituere ordentligt.

Hvis man skal kunne forbedre sine præstationer over en længere periode, er det vigtigt, at man giver sin krop en chance for at følge med. Ellers kan du ende med at pådrage dig skader og i værste fald kan du komme i decideret overtræning – en tilstand hvor kroppen langsomt lukker ned.

Alle typer af motionister fra OL-atleter til en gennemsnitlig motionsløber har samme risiko for at få skader og komme i overtræning og derfor kan det ikke underdrives, hvor vigtigt det er at sørge for at restituere. Der er mange der ikke vægter dette særligt højt, og derfor kommer der her tre essentielle tips til, hvordan du hjælper kroppen til at restituere hurtigere.

Husk at strække ud efter træning!

Det lyder banalt, men dette er nok det som de fleste motionister vælger at ignorere – og det er i bund og grund forståeligt. Hvad enten du står foran hoveddøren efter en løbetur en sen aften, eller at du lægger håndvægtene fra dig efter dine sidste gentagelser, så er det allerede nu du skal tænke på at restituere. Når vi strækker ud hjælper vi med at øge musklernes smidighed. Hvis man dyrker sport, hvor der er behov for pludselige accelerationsskift, såsom fodbold, kan dette være med til at forebygge forstrækninger og fiberskader.

Sørg for at få rigeligt med væske! 

Dette er endnu et af de mest velkendte råd, når det handler om at restituere. Men det kan ikke siges ofte nok: væske er alfa og omega for kroppen. Især efter træning er det vigtigt, at du sørger for at få fyldt dine væskedepoter op – selv hvis du har drikker masser af vand i løbet af din træning. Hvis ikke vores væskedepoter er fyldt ordentligt op, eller hvis man er decideret dehydreret – som kan forekomme om sommeren – så har din krop ikke nok væske til transportere de næringsstoffer, der er brug for til den videre restitution og muskelopbygning.

Få mindst 8 timers søvn hver dag!

Der er mange diskussioner om hvor meget søvn man har brug for hver dag. Nogle siger seks timer andre siger otte. Alle mennesker er forskellige. Men en ting kan man ikke komme udenom og det er, at kroppens primære restitution finder sted imens du sover. Kroppen påbegynder som før nævnt teknisk set sin restitution lige så snart du er færdig med din træning.

Ved hård træning nedbrydes musklerne og skal efterfølgende genopbygges. Processen hvorved dette finder sted kaldet proteinsyntese. Grunden til at det er vigtigt at få masser af søvn er, at kroppens indre ur regulerer, hvor kraftig proteinsyntesen skal være. Kroppens proteinsyntese arbejder mest intensivt imellem klokken 22 og klokken 2 om natten, hvilket betyder man restituerer bedst, hvis man går i seng hver aften omkring klokken 22.

De fleste kender sikkert til, at man føler sig træt dagen efter man er gået sent i seng – for eksempel i forbindelse med en våd bytur – og det skyldes hovedsageligt, at man er gået i seng længe efter ens proteinsyntese skulle have arbejdet og dermed har kroppen ikke restitueret ordentligt i løbet af natten.

Så sørg for at gå ordentlig tid i seng, hvis din krop skal have en chance for at restituere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *