Sundhed

Få et sundere helbred og ha’ en bedre sommer.

6 skridt til sundere helbred og en bedre sommer.

Så er sommeren på vej, og det er jo en fantastisk grund til at komme i form, stranden, tøjet og solen, sååå hvad stopper dig ?”

Uhaa! tænker du sikkert, det er jo der du skal nyde livet og have det godt, men vejen til en sund og flot krop er ikke afholdenhed, men realisme og ansvarlighed, så frygt ej ! Hvis du gør det rigtigt, så burde du kunne leve livet og faktisk blive sundere og kunne tabe dig imens.

Første skridt er altid hårdest.
Første skridt er altid hårdest.

1. Den nemme løsning.

Lad være med at finde ” The Quick Fix ” så at sige, start med små ændringer i dit liv, hold ved dem, der er ingen grund til opgive nogen ting fuldkommen, eksempelvis kulhydrater, kalorier eller fedt, men du kan jo starte med at minimere indtaget af kulhydrater en smule, så trappe op og det samme gælder andre usunde næringsstoffer, indtil du er på et niveau hvor du er tilfreds med din kost, husk at du helst ikke skære noget helt ud af din kostvaner da kroppen har brug for mange ting.

Det handler om at du skal forblive motiveret omkring dine forandringer og holde øjet på målet, så kæmpe hop er ikke vejen frem, men hold til små overkommelige hop og bliv ved de små forandringer og hold dig til dem, også i forhold til motion og fitness. Vaner opbygger sig over tid og du skal bruge den tid på at cementere disse vaner fast.

2. Ingen kur men sund kost.

“Først hopper du på en kur, så falder du af en kur, SÅ hopper du på endnu en kur OG SÅ falder du af en kur….”

For at noget skal have en lang effekt på din krop, skal du lave nogle permanente ændringer til din kostvaner, kig på hvad du spiser og drikker gennem en typisk uge, hvor du kan putte nogle sunde nærings rige måltider ind ? se hvor du kan fjerne de mest usunde ting, begynde at finde alternativer til de usunde kostvaner.

3. Få fat i grej til en Cardio session.

Gode sko
Det er godt at have et par gode sko at gå i.

Så længe du får hjertet op at banke hårdt og du føler dig forpustet så er du i gang, du behøver ikke at gå i træningscenter eller løber flere kilometer og poste det på Facebook, en frisk lang gåtur kan være nok, bare husk at du skal kunne mærke det.

Som regel siger man 30 min. til 45 min. er et godt gennemsnit pr. dag og gerne mere, når du når videre end gåture så er der let løb, workout eller fitness, er du ikke til træningscenteret så er der massere alternativer til workout i hjemmet. Diverse youtube kanaler er dedikeret til home-workout og hjemmesider.

4. Begynd at bygge noget muskelmasse.

Styrketræning er fantastisk måde at holde en sund krop og samtidig en sund mental tilstand, det giver dit forbrænding et boost ved at dit stofskifte forbrænder flere kalorier gennem dagen.

Styrketræning er vigtigt for at bygge rå muskelmasse og generel styrke det forbedre også ydeevne, udholdenhed g energiniveau. Alt dette er vigtigt i din vej mod dine vægttabs mål.

5. Få hjælp til motivation.

Vægttab.
Når du viser fremskridtet hjælper det på motivationen.

Hvis du ikke selv er i stand til at holde dig ved ilden og har du en gang i mellem brug for et hårdt spark bag i, så er der et par gode idéer til hvordan du kan holde dig i gang med træningen.

*Vær åben omkring dit forløb, kør eventuelt nogle post på de sociale medier omkring dit vej til en sundere liv, opslag hvor din venner og familie kan heppe på dig og dele erfaringer og samtidig giver det dig også nogle at stå til regnskab overfor.

*Hyr professionel hjælp, diætist eller personlig træner eller lign. som kan hjælpe dig til at komme med gode råd og professionelle motiverende spark i rumpen.

6. Sommer aktiviteter i nærheden.

I løbet af sommeren bliver der altid holdt en mængde af fysiske aktiviteter rundt om i landet, tilmeld dig så mange du kan, indenfor rimelighedens grænser, fælles dans, motionsløb, hold svømning og andre mere almindelige sociale aktiviteter, bare så længe der er en form af fysisk aktivitet i det, så er det fint, at have et aktivt liv og et sundt mentalt helbred så skal sommeren nok blive fantastisk.

God Sommer !

Husk målet og visualiser det, og når du kommer i mål, er det bare FANTASTISK.
Husk målet og visualiser det, og når du kommer i mål, er det bare FANTASTISK.