Sundhed

Sådan træner du op til skituren

3 øvelser du skal lave inden skituren

Går turen til Østrig, Frankrig, Italien eller en af de andre stolte skinationer senere på året?

Skisæsonen står lige foran døren og entuaisaster er allerede godt i gang med at købe deres udstyr. Inden du kommer så langt skal du dog være opmærksom på din krop. Det kan være hårdt at stå på ski og du risikerer at komme til skade, hvis du vælter eller kører ind i objekter på (eller udenfor) pisten.

Vi kigger her på 3 gode øvelser du kan lave i fitnesscenteret inden turen går ned med 80 kilometer i timen på et snowboard eller ski.

Rumænsk dødløft

Det populære alterantiv til almindelige dødløft (se videoen herunder) træner dine knæled og er med til at forhindre skader i at opstå; selv, hvis du vrider om eller kører galt.

Med dødløft er det meget vigtigt din ryg er strakt. Tag hellere lidt færre kilo på end du ville, så du er sikker på at udføre øvelsen rigtigt. Alt andet koster dyrt i den anden ende.

Squat jumps

Øvelsen fra helvede – undskyld. 🙂

Den her kører du uden vægt. Sæt dig ned i squat og hop højt op i luften. Forsøg at lande blødt på dine fødder igen.

Du udvikler eksplosiviteten i dine lægmuskler. Det hjælper dig, hvis du vil køre hurtigt og bremse skarpt op i svingene på pisten.

Et-benet benpres

Det her er med maskine. Sæt vægt på svarende til 70 % af hvad du tager med begge ben. Med et ben bøjer du ned i 4-6 sekunder og hæver igen med to ben.

Du sænker altså med et ben, men hæver med to ben. Formålet er at vænne dit ben til højere belastning. Presset hjælper dig med at træne samme muskler du bruger som når du går ind i et sving på ski i høj fart.

Har du klaret alle øvelser? Så mangler du bare at købe dit skiudstyr. Vi foreslår skijakker og skibukser fra Blacksnow.dk!