Sundhed

Sådan falder du hurtigere i søvn om aftenen

Søvn er vitalt for vores sundhed.

Vi ved endnu ikke hvorfor vi sover – men vi ved, at vi som mennesker slet ikke fungerer, hvis ikke vi får de 7-8 timers nødvendige søvn om aftenen.

For mange danskere får bare ikke de 7-8 timer om aftenen. Vi skal lige nå et afsnit af vores yndlingsserie før vi tager opvasken og sidder en halv time med computeren.

Og når vi så vågner dagen efter er vi ikke oplagte – men trætte og gider ikke tage på arbejde. Det er en ond cirkel.

Her får du 3 gode tips til at falde hurtigere i søvn, have mere energi og i det hele taget en bedre hverdag. Husk, at de her tips er ingenting værd, med mindre du faktisk reagerer på dem.

Installer Flux

flux logo

De fleste af os sidder med en skærm til det sidste på dagen. Hvis det er en computerskærm bør du installere Flux.

Flux er et gratis program og findes både til Mac og Windows. Programmet ændrer din skærms baggrundslys til først gul og så orange i løbet af aftenen – som om, der var en solnedgang direkte på din skærm.

Det hjælper din krop med at udskille det naturlige søvnhormon melatonin, da det minder om en almindelig solnedgang. Solnedgang har altid været det bedste signal til kroppen om, at nu skal vi til at sove.

Køb melatonin

220px-Melatonin2.svg

Og nu vi er inde på melatonin – det har du naturligvis (lovligt) mulighed for at købe på pilleform. Se mere om melatonin på Wikipedia her.

Melatonin på pilleform er en nem måde at falde i søvn på.

Melatonin er ikke som almindelige sovepiller, der holder dig i søvn. Med melatonin får du kun hjælp til faktisk at falde i søvn, så du vågner som du ville almindeligvis ved drømme, larm, fysisk bevægelse og så videre.

Bedre lamper om aftenen

Ligesom du kan ændre din computerskærm til at skinne med orange lys kan du købe lamper, der om aftenen lyser orange. Selvom du går rundt i en belyst stue bliver du derved træt og har nemmere ved at falde i søvn.

Din ene mulighed er at sætte specielle LED-pærer i dine eksisterende loftlamper. En anden mulighed er at købe et Philips Hue-sæt, du kan styre med din smartphone.

Begge ting virker – Hue-løsningen er bedre, men koster også lige en tand mere.

Har du flere gode tips til nemt at falde i søvn? Skriv dem i en besked herunder, så de andre læsere på bloggen også kan få glæde af dem!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *